دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ برنامه-نویسان-هیراد

امروزه کمتر کسی را میشناسیم که با واژه ی بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ آشنا نشده باشد. این موضوع یکی از مهم ترین دغدغه های برندهای بزرگ و کوچک است و همه به دنبال استفاده از روش های دیجیتال برای معرفی کسب و کار خود هستند.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ زیرشاخه ای از علم مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات است که در دو دهه ی اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مطمئنأ عبارت دیجیتال مارکتینگ  یا بازاریابی دیجیتالی را بارها شنیده اید اما اهمیت این واژه در چیست و چرا شرکت ها و یا هر کسب و کار دیگری در بازار برای حفظ و پیشرفت موقعیت خود و جذب مشتری به دنبال آن هستند و چرا به آن نیاز دارند؟کسب و کارهای موفق و بزرگ چگونه از این واژه استفاده کرده اند تا توانسته اند سهم خود را در بازار حفظ کنند وهر روز به مشتریان خود اضافه کنند.

پیش از اینکه جلو برویم باید بدانید که دانستن همه چیز درباره ی دیجیتال مارکتینگ تقریبأ غیر ممکن است زیرا این مبحث جزو پویاترین مباحث روز است و دایمأ در حال رشد و توسعه است.پس توصیه می کنیم تا جایی که ممکن است بدانید اما درست و اصولی بدانید تا این روند به بهترین شکل ممکن پیش برود حتی اگر همه ی موارد انجام نشوند.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور کلی بازاریابی یعنی واسطه شدن بین مشتری و محصولات یا خدمات در زمان و مکان مناسب است. اگرچه این واژه یک چتر مفهومی محسوب می شود اما در تعریف آن میتوان گفت : بازاریابی دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات در رسانه های دیجیتالی شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت هایی ست که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال از جمله وب، اینترنت، موبایل و یا سایر ابزارهای دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد.

491-4913510_isometric-seo-digital-marketing-vector-png-transparent-png-300x278

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها

در دنیای امروز که عصر اینترنت است و هر روزه شاهد افزایش کاربران و به دنبال آن افزایش خرید از فروشگاه های اینترنتی هستیم. همه ما می دانیم دیگر به انداره ی گذشته پول ساز نیست.اخیرأ جهان جهش بزرگی به سمت دیجیتال مارکتینگ داشته است ودیگر بازار سنتی بازخوردی در این دوره ندارد. اینکه مردم بیشتر وقت خود را آنلاین هستند باعث افزایش اهمیت این مبحث شده است.

 

مزایای دیجیتال مارکتینگ

 

– هزینه های ناچیز در برابر دیگر روش های بازاریابی و معرفی.

– حذف محدودیت های زمانی و مکانی برای جستجو کننده.

– عدم محدودیت در دفعات بازبینی پیام تبلیغاتی.

– امکان تعامل بین کسب و کار و مشتری و امکان ارائه پیشنهاد و انتقاد جهت بهبود و رفع مشکلات یا کمبودها.

– قدرت تأثیرگذاری بالا نسبت به سایر روشها

– هدف گیری مشتریان واقعی از طریق ارسال پیام از طرف مخاطب به دوستان و آشنایان علاقمند

about-1-300x173

 

مزیت اصلی دیجیتال مارکتینگ که باعث منحصربه فرد بودن آن شده است

مزیت ویژه و متفاوت دیجیتال مارکتینگ این است که شما در بازاریابی و تبلیغات غیر دیجیتال نمیتوانید آمار بازدیدکنندگان یا بازخورد فعالیت خود را بلافاصله ببینید. مثلا اگر هزینه ای صرف تبلیغ در روزنامه کرده اید و یا بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر نصب کرده اید نمیتوانید ببینید که تبلیغات شما چقدر بازدید داشته اند.

در صورتی که در دیجیتال مارکتینگ، اگر در وبسایت خود، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجوی گوگل و یا هر روش دیگری که برای سازمان خود بکار میگیرید، فعالیتی انجام دهید یا پستی منتشر کنید بلافاصله در هر لحظه می توانید بازخورد تبلیغ یا اطلاع رسانی خود را ببینید. این مزیت موجب می شود شما نتیجه ی کار را ببینید و برای قدم های بعدی بتوانید تصمیمات بهتر و مؤثرتری بگیرید.

 

اهداف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی

بازاریابان همواره به دنبال بررسی نیاز ها و علایق مشتریان و بازارهای هدف هستند. بازاریابی دیجیتالی همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند با این تفاوت که  بازاریابی دیجیتالی با استفاده از روش های نوین فناوری به دنبال نوآوری در معرفی و تبلیغ کسب و کارهاست. هدف از این روش بازاریابی خلاقانه و مدرن گسترش تعامل بین مشتریان و کسب و کارها و فراهم کردن راه های جدید برای ارائه خدمات و یا فروش محصولات است.

0ftmurhy08dx-300x217

 

موارد زیر چند هدف مهم از اهداف دیجیتال مارکتینگ است :

  • افزایش خرید و فروش کالا و خدمات برای کسب و کارها جهت فروش و در نتیجه سود دهی هرچه بیشتر.
  • شناخت دقیق نیاز مشتریان و ارائه راهکارهای بهتر جهت رفع این نیازها.
  • شناسایی عوامل مهم در اهداف بازاریابی دیجیتالی و تدوین استراتژی مؤثر که باعث افزایش سود دهی شود.
  • به کارگیری فناوری های تعاملی جهت ایجاد و مدیریت رابطه مؤثر و پایدار بین مشتریان ( کاربران ) و کسب و کارها ( سازمان ) در یک محیط رسانه ای پیشرفته و به روز.
  • افزایش اعتماد سازی با مدیریت ارتباط با مشتریان آنلاین و ایجاد شبکه ارتباطی قوی.

در نتیجه ی این اهداف باید به رشد و سودآوری سازمان، کاهش هزینه ها، ورود به باازارهای جدید، بهبود و افزایش سهم بازار، معرفی برند و ایجاد نگرش مثبت نسبت به محصولات یا خدمات

 

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ :

  1. تحلیل و بررسی
  2. روش پیاده سازی
  3. گزارش گیری نتیجه

منظور از استراتژی، داشتن یک برنامه منظم و هدفمند برای رسیدن به اهداف در رسانه های دیجیتال است.

با توجه به نرخ بالای تبلیغات، انتخاب استراتژی نادرست باعث از بین رفتن هزینه های شما می شود پس برای این بخش باید از یک تیم متخصص استفاده کنید.

digital-marketing-300x150

 

دارایی های بازاریابی دیجیتال

 

قبل از اینکه بخواهید از ابزارها و روش های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید باید لیستی از دارایی های خود در دست داشته باشید. ممکن است ندانید دارایی های بازاریابی شما شامل چه چیزهایی می شود.

  • دارایی‌ های مرتبط با برند سازمان ( لوگو، نماد، کلمات اختصاری و… )
  • محتوای ویدیویی مربوط به کسب و کار ( تبلیغات ویدیویی، دموی محصول و… )
  • تصاویر مربوط به معرفی محصولات، خدمات و یا حتی طرح های ویژه ( اینفوگرافیک، عکس محصول، عکس شرکت و… )
  • محتوای متنی نوشته شده سازمان که به ارائه ی مبحث می پردازد ( پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، توضیحات محصول، توصیفات و… )
  • محصولات یا ابزارهای آنلاین ( saas، محتوای تعاملی و… )
  • تجزیه تحلیل ها، انتقادات و پیشنهادات موجود
  • صفحات شبکه‌های اجتماعی

موارد ذکر شده بعنوان دارایی یک سازمان در اختیار دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتالی قرار میگیرد تا با استفاده از آنها بتواند محصولات، خدمات، برند و هر موضوع دیگری را به طور واضح و تأثیرگذار به مشتریان و کاربران ۴ارائه دهد.بازاریاب باهوش می داند که این ها جزئی کوچک از دارایی های دیجیتال مارکتینگ هستند و با خلاقیت خود می تواند روش های جدید دیگری را برای ارتباط بهتر با مشتریان بکار گیرد.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

 

با صرف نظر از نوع کسب و کار و بزرگی آن، تعدادی ابزار دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که از هر بازاریاب دیجیتالی انتظار می رود حدقل به چند مورد از آن ها مسلط باشد و استفاده درست از این ابزارها می تواند دلیل موفقیت هر دیجیتال مارکتر با توجه به هدف کسب و کار او در ارتباط با مشتری، جذب مشتریان بیشتر و حتی صرفه جویی در زمان و هزینه باشد.

types-of-digital-marketing-300x300

 

در ادامه به معرفی چند مورد از این ابزارها می پردازیم :

بازاریابی محتوا ( Content marketing )

بازاریابی محتوا روشی ست که شما با تولید محتوای با کیفیت و اصولی و ارائه اطلاعات درست و مطابق با واقعیت میتوانید نظر مخاطب را جلب نموده و او را به خرید سوق دهید.به اشتراک گذاری این محتوا به صورت متن، ویدئو، عکس یا هر دارایی دیگر ممکن است از طریق وبسایت یا شبکه های اجتماعی و یا هر روش دیگری انجام شود. سلایق، شرایط سنی و جنسیت مخاطبان در تولید محتوای مناسب می تواند به شما کمک کند تا محتوای مؤثرتری ارائه دهید. در محتوا یکی از مهمترین موارد زیبایی سایت و محتوا میباشد.

بازاریابی و بهینه سازی موتورهای جستجو ( seo )

بازاریابی از طریق سئو مهم ترین نوع بازاریابی دیجیتالی است. با استفاده از این استراتژی محتوای شما به راحتی و به صورت رایگان برای جستجوکنندگان ظاهر می شود. با صرف نظر از اینکه شما در چه زمینه ای فعالیت می کنید، وقتی نام برند یا سازمان شما به دنبال جستجوی کاربر برای مخاطب بصورت ارگانیک پیدا می شود حس اعتبار شما را در مخاطب ایجاد می کند و او را با اطمینان بیشتری به خرید محصول شما سوق می دهد. نکته ی مهم این روش این است که کاربران هدفمند شما را جستجو می کنند.

 

بازاریابی موبایل(Mobile Marketing )

 

امروزه موبایل بعنوان یک وسیله ضروری در زندگی افراد نقش دارد پس می تواند بهترین و نزدیک ترین راه ارتباطی با مخاطب باشد. همه ما این موضوع را می دانیم که کاربر حتی برای بازدید محتوا از طریق سایر روشها، از موبایل استفاده می کند.پس بازاریابی موبایلی و سایر روش ها یکدیگر را پوشش می دهند و مکمل هم هستند.

what-is-mobile-marketing-300x150

 

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی( Social Media Marketing )

هم هرکدام به عنوان یک روش زیرمجموعه ای از بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی هستند. معمولأ تماشای یک محتوای ویدیویی یا صوتی برای مخاطب بسیار جذاب تر از متن است. البته محتوای ویدئویی در سال ۲۰۲۱ تأثیرگذارترین نوع محتوا انتخاب شده است و ۸۰ درصد ترافیک را برای بازدیدکننده ایجاد می کند.

 

بازاریابی ویروسی (viral marketing )

گاهی می بینیم یک محتوای طنز یا عجیب و باورنکردنی بطور خیلی سریع و گسترده منتشر میشود. به این روش بازاریابی ویروسی می گویند. در این نوع محتوا باید بتوانید مخاطب را مجاب به انتشار آن کنید. راز موفقیت این نوع بازاریابی دیجیتالی در این است که محتوا میلیون ها بار به سرعت مانند ویروس تکثیر می شود. اساس این روش انتشار دهان به دهان است اما در حال حاضر اینترنت نقش پر رنگ تری را در این زمینه ایفا کرده است.

 

بازاریابی ایمیلی( Email Marketing )

همانطور که از نام این روش پیداست ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل در جریان است و تغییرات سازمان یا محصولات و اطلاعات جدید از این طریق به مشتری اطلاع رسانی می شود. در این استراتژی برخلاف دیگر روشها با مشتریان خصوصی در ارتباط هستید و هدف این است آن ها را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل کنید.

 

بازاریابی تأثیرگذار اینفلوئنسر( Influencer Marketing )

این روش یکی از به روزترین روشهای بازاریابی است که به واسطه ی افراد معروف و محبوب شبکه های اجتماعی انجام میشود. در این روش شرکت تبلیغ کننده از شخص می خواهد تا چند تصویر یا ویدئو از محصول یا خدماتشان در پیج خود منتشر کنند و آنها را به مردم معرفی کنند.

 

بازاریابی وابسته همکاری در فروش  ( Affiliate Marketing )

روشی است که در ان به ازای جذب هر مشتری و فروش محصول یا خدمات مبلغی به عنوان پورسانت به شخص جذب کننده پرداخت میشود. این شخص کارمند فروش شما بحساب می آید. دارایی های سازمان و اطلاعات و شعارها باید به این فرد منتقل شود تا معرفی به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

 

آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری مؤثر است؟

 

با صرف نظر از اینکه شرکت، فروشگاه، کارخانه، املاک یا هر کسب و کاری که در آن فعالیت میکنید، چه محصولات یا خدماتی ارائه می دهد ( یا حتی ممکن است بعنوان واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده فعالیت کنید ) در هر زمینه ی شغلی میتوانید از دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید.

digital-marketing-job-300x129

این لزومأ به این معنا نیست که همه مجموعه ها از یک روش و یا یک استراتژی یکسان از علم دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنند. بلکه هر کسب و کاری می تواند استراتژی منحصر بفرد خود را برای بیشتر دیده شدن و تعامل با مشتری به کار گیرد. کمی ابتکار و خلاقیت می تواند سهم بازار شما را به طور چشمگیری تغییر دهد. دنیای دیجیتال مارکتینگ چنان گسترده است که هیچوقت نباید نا امید شوید زیرا هنوز هم راه هایی زیادی وجود دارد تا شما را به فروش و سود دهی مطلوب برساند.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام ونوس طرح عضو شوید.