اینستاگرام یا سایت؟

اینستاگرام یا سایت؟

با گسترده شدن خرید های اینترنتی برای همه ی کسب و کارها سوال پیش میاد که اینستاگرام یا سایت؟ شاید هم تصور می کنید  یکی از این دو کافی هست. اگه این فکر را می کنید که سخت در اشتباه هستید.

در این مقاله به تحلیل اینستاگرام و سایت پرداختیم. تا آخر این مقاله همراه من باشید.

اینستاگرام یا سایت؟

داشتن پیج اینستاگرام کافیه یا وبسایت هم لازم است؟

ممکن است شما از کسانی که در کسب و کار شما هستند سوال کنید که کدوم راه موفقیت بیشتری دارد و آنها با داشتن یک پیج اینستاگرامی موفق شدند و آن را به شما پیشنهاد دهند و یا برعکس با داشتن یک وبسایت به درآمد خوب رسیدند.

اگر شما قصد داشتن یک فروشگاه اینترنتی را دارید قطعا توصیه‌ی مهمی که میتونم به شما بکنم اینه اگه اصلا به دنبال مقایسه و یا انتخاب بین اینستاگرام و سایت نباشید.

نکته ی خیلی مهم این قضیه اینه که مقایسه‌ی داشتن یکی از این دوتا اساسا کار اشتباهی است چون با استفاده ی همزمان این دو که مکمل هم هستند و میتونه تاثیر بسزایی براتون داشته باشه. داشتن پیج اینستاگرام دارای مزیت ها و معایبی هست که داشتن سایت اون ها را نداره و بر عکس که این نشونه ی مکمل بودن این دو است، داشتن پیج اینستاگرا به شما در پیدا کردن مخاطب به صورت رایگان و مستقیم کمک چشمگیری میکنه. اما امکاناتی که در داشتن وبسایت است در هیچ کدوم از اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی اصلا وجود ندارد.

مواردی مثل فروش مستقیم و رایگان بودن و کاربران و مخاطبان بیشتر و همچنین راحتی ارتباط با مخاطب باعث شده خیلی از افراد اینستاگرام را به داشتن سایت ترجیح بدن و احساس نیاز به سایت نداشته باشند.

در صورتی که این ذهنیت کاملا از ریشه غلط و اشتباه است چون پایه و اساس تجارت الکترونیک بر اساس داشتن وبسایت قرار دارد. درسته که داشتن یک پیج اینستاگرام ساده و راحت است و به درآمد هم میرسد اما اینها دلیلی برای کنار گذاشتن وبسایت نیست.

یک دلیل خوب برای داشتن وب سایت در نظر گرفتن بزرگترین وبسایت های فروش از وبسایت است و این دلیل خیلی واضح و روشن شما را به داشتن وبسایت جذب می کند.

مزایای داشتن پیج اینستاگرام:

1- اسفاده‌ی رایگان از اینستاگرام:

برای شروع کسب و کار و درآمدزایی اگر سرمایه ی زیادی ندارید میتوانید رایگان یک پیج اینستاگرام بسازید و بدون پراخت هزینه‌ای کسب و کارتان را شروع کنید.

2- استفاده ی راحت و آسان از اینستاگرام:

هر کسی که گوشی هوشمند دارد و کار کردن با آن را بلد باشد خیلی راحت میتواند در این شبکه‌ی اجتماعی کار کند و به اشتراک محتوای خود و بازدید آن توسط حساب تجاری خود بپردازد.

3- تعامل مستقیم با کاربر:

با استفاده از اینستاگرام خیلی راحت و مستقیم میتونید با مخاطبتون ارتباط و تعامل بیشتر داشته باشید.

4- موفقیت بیشتر با بازاریابی درست:

روز به روز به تعداد کسانی که در اینستاگرام فعالیت می کنند اضافه میشه و همچنین به درصد کسانی که از طریق اینستاگرام خرید می کنند رو به افزایش است، برای دیده شدن در اینستاگرام و بالا بردن فالوورهاتون و فروش بیشتر محصولاتتون باید بازاریابی درستی انجام بدید تا ببینید به راحتی درآمدتون رو به افزایش است.

خوب تا اینجای مقاله در مورد مزایای داشتن پیج در اپلیکیشن اینستاگرام صحبت کردیم اما این اپلیکیشن دوست داشتنی معایبی هم داره.

✖ معایب کسب و کار در اینستاگرام:

1- عدم دسته بندی برای محصولات:

دسته بندی محصولات برای مخاطبان خیلی راحت است و مخاطب خیلی راحت در زمان کمی محصول مورد نظر خود را پیدا میکنه که متاسفانه امکان دسته بندی برای محصولات در اینستاگرام وجود ندارد و مخاطب باید با بالا و پایین رفتن در پیجتون محصول مد نظر خود را پیدا کند.

2- عدم درگاه پرداخت در ایستاگرام:

در اپلیکیشن اینستاگرام امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد، برای خرید در اینستاگرام ابتدا باید شماره کارت شما را بگیرند بعد عملیات کارت به کارت انجام شود و بعد عکس فیش واریزی برایتان ارسال شود و بعد از تایید آن سفارش انجام شده کامل شود. در بعضی از مواقع این پروسه آنقدر طولانی میشود که خیلی ها مایل به ادامه ی انجام آن نیستند. حال تصور اینکه در روز حجم سفارش ها بالا هم برود قطعا خیلی از این سفارش ها به دلیل کندی روند ثبت سفارش کنسل خواهند شد.

3- فیلتر شدن ناگهانی اینستاگرام:

در کشور ما ایران متاسفانه امکان فیلتر شدن شبکه های اجتماعی وجود دارد، تا الان بارها زمزمه های فیلتر شدن اینستاگرام به گوش رسیده و هیچ تضمینی برای فیلتر نشدن این اپلیکیشن وجود ندارد. اگه فقط شما پیج اینستاگرام داشته باشید و آن هم مثل تلگرام فیلتر شود درآمد شما از بین میرود.

4- عدم آپدیت محصولات:

با بالا و پایین آمدن قیمت ها و موجودی محصولات باید زمان زیادی را برای آپدیت کردن محصولاتتان قرار بدهید که این کار اصلا معقول نیست چه بسا اگر محصولاتتان زیاد باشد یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید که دیگر اصلا کار راحتی نیست.

✔ مزایای داشتن وبسایت:

جستجو کاربران:

اگر فروشگاه شما محصولات زیادی دارد کاربر به راحتی با سرچ محصول مورد نظرش در کوتاه ترین زمان اون پیدا میکند و در صورت تمایل خرید خود را تکمیل میکند که در اینستاگرام اینگونه نمیباشد.

عدم فیلترینگ:

خطر فیلترینگ فقط برای شبکه های اجتماعی است نه وبسایت های فروشگاهی.

امکان پرداخت آنلاین:

در این امکان دیگر نیاز نیست حتی مشتری برای کارت به کارت به ای تی ام مراجعه کند و شما هم دیگر نیاز به چک کردن مبلغ واریزی ندارید. همه چیز در پنل مدیریت سایت ثبت میشود. داشتن وبسایت علاوه بر مزایای بالا دسته بندی مناسب و بروز رسانی و مدیریت راحت محصولات هم به شما امکان میدهد.

خوب حالا سراغ معایب یا بهتر بگم چالش های داشتن یک وبسایت اشاره کنیم.

هزینه ی طراحی سایت:

طراحی سایت برای شروع هزینه دارد. قیمت و تعرفه ی طراحی سایت بستگی به نوع سایت و امکانات آن دارد، البته اگه برای شروع هزینه ی طراحی سایت برایتان سخت است میتوانید خودتان آموزش ببینید و انجام بدهید چون هزینه ی آموزش خیلی کم تر از هزینه ی طراحی سایت است.

مدت زمان طولانی تر برای شناخته شدن:

فکر نکنید با ساختن یک وبسایت کار تمام میشود. نه اصلا تازه کارتان شروع میشود. با یک سئو مناسب و تولید محتوای منظم در یک بازه‌ی زمانی میتوانید به فروش عالی خود برسید.

کلامل آخر

با تحلیل گفته های بالا به این نتیجه میرسیم که امکان انتخاب یکی از این دو گزینه کار اصلا درستی نیست. یک کسب و کار حرفه‌ای و موفق باید به صورت همزمان از اینستاگرام و وبسایت استفاده کند و سعی کنید پایگاه اصلی فروش محصولاتتون حتما وبسایتتون باشه و از پیج ایستاگرامتون برای جذب مخاطب استفاده کنید.

امیداوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه. مرسی که تا اینجای مقاله همراه من بودید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام ونوس طرح عضو شوید.